Prodej a ceny nemovitostí 2022
Změna ve strategii prodeje nemovitostí 2022
Každá doba vyžadovala a vyžaduje jinou svou strategii prodeje nemovitosti.
Někdy v roce 2009, kdy jsem se staral i o více než 100 svých zakázek prodeje nemovitostí, kdy bylo prodávajících více než kupujících, chyběly zájemci o koupi nemovitostí a ceny nemovitostí byly pro kupující více než příznivé, např. byt 3 + 1 v centru města se prodával kolem jednoho milionu korun. V tuto dobu se zájemci o koupi mezi sebou nepřepláceli. Prohlídky nemovitostí probíhaly bez stresu v klidu s jedním zájemcem, který měl dostatek času na rozmyšlenou, financování, výběr a prohlídku dalších nemovitostí. Byl to úplně jiný prodej nemovitostí než jaký zažíváme dnes.
Dnes je situace úplně jiná. Není úplnou výjimkou kdy na nemovitost je až 50 zájemců, kteří jsou rádi, když si nemovitost v případě zájmu mohou rezervovat I za vyšší než inzerované částky. V dnešní době již vůbec není výhodou mít na nemovitost přímého zájemce souseda s hotovostí nebo kupujícího klienta ze šuplíku Realitní kanceláře. Bez strategie prodeje prezentování a inzerování nemovitosti se majitel připravuje o možnost představení své nemovitosti více zájemcům, pro které je přijatelná i vyšší cena nemovitosti než je v dané lokalitě obvyklá a jsou ochotni případné další zájemce přeplatit. Máme zrealizovaný obchod, kdy se cena nemovitosti zvedla oproti počáteční inzerované částce i o více než 900 000,-Kč. Tou pravou výhodou dneška je vysoký počet zájemců a jejich touha koupit nemovitost za cenu která je kolikrát mnohonásobně vyšší než požadovaná cena majitele. Dnes je tedy konečným výsledkem inzerování a prezentace nemovitosti rychlý prodej za více peněz.
V praxi máme případy, kdy majitelé tím že si nemovitost prodávali sami prvnímu zajemci sousedovi, kolegovi, realitnímu překupníkovi, chtěli ušetřit na provizi za zprostředkování, mít nemovitost co nejdříve prodanou a obchod co nejrychleji za sebou, přišli o více než miliónové částky. Ten kdo chce nemovitost prodat za nejvíc by měl přenechat svou nemovitost profesionálům a nenaletět svým nebo jiným rychlo-prodejům. Pokud se majitel, nebo zprostředkovatel chlubí tím, že prodal super rychle prvnímu zájemci znamená, že neprodal nemovitost za nejvyšší možnou cenu. Makléř musí hájit zájmy svého klienta. V případě, že zastupuje majitele nemovitosti, nesmím přece upřednostnit rychlý obchod. Proto není správné prodat nemovitost hned prvnímu zájemci, když jich může venku čekat mnohem více.
POZOR - z příběhu více majitelů prodávaných nemovitostí, kteří se zúčastnili aukce u jiných realitních kanceláří nebylo výjimkou, že si Realitní kancelář účtovala svou dohodnutou provizi ve výši 5% z konečné ceny prodané nemovitosti a dále bohužel i 50% z konečného navýšení ceny nemovitosti v aukci. Realitní kancelář prý zpočátku cenu nemovitosti podhodnotila, aby bylo výsledné navýšení ceny vyšší, ze kterého klientovi naúčtovala 50% své další provize. Pro majitele výsledný efekt navýšení ceny v aukci byl tedy pouze a jen o 50%